søndag 11. mai 2014

Tid for ettertanke ...

Hvem skal bestemme om JEG har tid eller ikke? Du eller jeg? Iallefall ikke du, for du lever ditt liv, og jeg lever mitt. Så ikke prøv deg å styre mitt liv. Om jeg ikke har tid, er det ikke fordi jeg ikke har lyst, men jeg har prioritert det annerledes enn deg, og det må du bare akseptere om du vil eller ikke. Ta kontroll på livet og tiden din. Skal du feks se nyhetene på TV, men ikke noe annet - setter du deg ned, og ser KUN på nyhetene og ikke noe annet. Men er du som jeg var, så vil du sitte å se litt til, kanskje bla litt i kanalvelgeren og finne noe annet int. å se på. Dette er en klassisk tidstyv som du slipper sakte inn i livet ditt. Du vil til slutt bli en slave foran TV.





Om du finner andre aspekter i livet som gjør det samme, vil du miste dyrbar tid. Dette er tiden du vil angre på når du blir gammel. Tenke på hvor "dum" jeg var, som ikke brukte tiden på noe annet. Men hva er tid? Tiden er 24 timer i døgnet, den har dessverre ikke fler, eller mindre. Dette er tiden hvor du skal sove, spise, jobbe, være med familie og ha det gøy på mange måter. Noen bruker den til å studere, og bli smartere på. Det er slik en bør tenke, bruke tiden fornuftig og riktig.



Hva får du feks ut av en serie som går på TV? La oss si "Paradise Hotel"? Lærer du noe av dette? Underholdning? Ja, det er kanskje ett bedre ord, men det er for meg bare tull. Tenk å sitte å bruke kanskje 1 time på å se noe "tull", som du kunne ha brukt til å utvikle deg selv, eller dine barn? Ser du mye på TV, blir barna dine som deg, de er som små "svamper" som suger til seg alle vanene til de rundt seg, og alle dårlige vanene de ser. Så skal vi kjefte på de etterpå? Tenk så dumt, du kjefter på ditt eget speilbilde... det hadde du ikke tenkt på... Nå skal ikke jeg sitte å rakke ned på noen, for jeg har selv vært "slave" , men jeg har rettet på meg selv.



Om jeg feks nå hadde bestemt meg for å studere på nytt, hadde jeg hatt tid til det. Når jeg gikk på skolen og liksom skulle ha hatt tid for det, hadde jeg knapt tid til lekser etc - det var kulere å henge med venner og kjøre moped etc. Vel jeg klarte meg godt på skolen, men jeg kunne også ha gjort det enda bedre om jeg faktisk hadde satt meg ned og virkelig gått inn for skolearbeide. Så tanken har streifet meg å ta opp igjen noen fag.

Om jeg har tid til det? Er jeg for gammel til å gjøre dette? Men der er så mange som bruker dette som unnskyldning, for å slippe å gjøre det. Er du en som klager på at du ikke har tid, eller for dårlig lønn, hva har du gjort med det? Ingen verdens ting? Da kan du sitte der og være sint på deg selv, og ikke la dine dårlige valg gå utover andre. Du selv hadde muligheten, men du tok den ikke. Jeg gidder ikke å høre på at "jeg tjener for dårlig" eller "det er så dritt på jobben" - da kan du gjøre noe med det å slutte, eller så får du akseptere at du jobber  på dritt jobben din. Harde ord, men sanne ord. Tenk på de som bretter ut livet sitt på Cafe`ene eller snakker om naboen sin, eller hvor vanskelig de har det med sykdom etc, ja det er synd på menneskene, men når de sitter på samme sted år etter år, og ikke blir bedre, rikere, eller at de bor ved siden av denne samme naboen, så må de ikke klage heller da???



Missunnelse er ett ord som da er vanlig her. Vi vil ha de andre har, men vi "gidder" ikke å gå veien dit. Da får du ha det som du har det. Enkelt og greit. Jeg synes at alle bør gå inn i seg selv, og finne ut hva hvert enkelt menneske kan gjøre selv for å løfte sin egen hverdag og sitt liv. Det er vanskelig å komme i gang, men når du er der, ler du fordi at det var ikke noe vanskelig likevel. Fordi du trodde og laget en situasjon i hodet ditt, før du prøvde.





Mvh

Kjetil


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar