mandag 11. august 2014

Hvem har valget?


Når du tar ett valg, må du også tenke på ringvirkningene du også lager, ikke bare for deg selv, men også for de rundt deg. Du må huske på at dine barn viderefører dine vaner, de blir som deg. Du kan ikke sitte å kjefte på ett barn, på noe du selv har gjort. Om du har røyket, og barnet starter å røyke - må du stille deg selv til ansvar for dette. Alle valgene dine får en konskvens for noen, om det er en positiv eller negativ konsekvens, gjenstår bare å se på dine valg. Å unnskylde deg for ett valg du har tatt, fordi det ble negativt for deg eller andre, er å sette seg selv på utsiden og late som at det valget du selv tok, var andre som "tvang" deg til å gjøre. Det er det som blir altfor dumt - er du ikke enig?

Jeg har selv tatt mange dumme valg i livet, jeg har tatt mange gode valg i livet - jeg har til og med latt andre styre livet mitt, og måtte leve ut andres drømmer og liv, og måtte sette meg selv på sidelinjen - men jeg kan ikke skylde på andre enn meg selv likevel. Det var jeg som lot det skje, men da viste jeg ikke bedre. Når jeg ble bevisst på det startet jeg å forandre dette, da ble jeg fortalt at jeg var egoist og tenkte kun på meg selv.

Nå vet jeg bedre, og jeg har selv valgt å leve ut mitt liv, som jeg håper du som leser selv har, Det hjelper ikke å unnskylde seg på noen som helst måte, som jeg sier, du har selv valgt - og det du har valgt må du stå for. Og valgte du ikke noe, så valgte du å ikke gjøre noe - det er også ett valg. Om alle kunne skjønne at de har 100% ansvar for sine liv og valg de tar - så burde ikke mennesker hverken unnskylde seg eller skylde på andre.

"Mamma, kan du være så snill å ikke røyke i bilen nå, jeg får så vondt i hue." Dette var en kommentar jeg overhørte fra en bil som kom av en av fergene den 10. august. Mammaen mumlet noe, men fikk ikke med meg hva hun svarte, men røyken beholdt hun iallefall. Jeg var på vei til å reise på meg, og hadde lyst til å dra røyken ut av hendene til denne mammaen som kjørte bilen. Så slapp tollerene opp køen, og bilen kjørte så videre. Jeg fikk så dårlig samvittighet for denne lille gutten som måtte sitte der og få vondt i hue pga sigarettrøyk i en innestengt bil. Egoist... tenkte jeg.
Jeg har selv røyket, og jeg har selv vært egoist - og kun tenkt at bare jeg får i meg denne røyken, så har JEG det bra.

Start med å velge slike valg du ønsker at andre skulle ha gjort.

Ha en fortsatt fin dag.

Mvh

Kjetil



Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar